Designet til at sælge

WebdesignDin hjemmeside eller webshop er dit firmas ansigt udadtil på Internettet. Og har du lavet en god kampagne, der har fået folk til at klikke sig ind på siden, skal selve sidens design også være optimalt. Måske har du hørt om, hvordan man indretter supermarkeder med varerne i bestemte rækkefølger, med skilte og ”muzak” (specielt baggrundsmusik), sådan at forbrugeren kan styres aktivt til at gøre helt bestemte indkøb. Dette er ikke en myte, det er nærmere et must for et supermarked, der gerne vil have overskud på årsregnskabet. På samme måde skal din hjemmeside og din webshop være designet fulstændig skarpt, med de rette elementer og de såkaldte ”call-to-actions”, som handler om placeringer af visuelle virkemidler som farver, billeder og links. Dit webdesign skal naturligvis være lækkert at se på, men hvis det ikke er salgsoptimeret tilstrækkeligt, så nøjes dine potentielle kunder med bare at kigge.

Din unikke side

Dit firma er dit, og du plagierer ikke andre i din stil og dine produkter, så hvorfor bruge en standard skabelon til din webshop, som bruges af tusindvis af andre firmaer? Du risikerer i bedste fald, at potentielle kunder finder dig uoriginal og kedelig, og i værste fald, at de får en fornemmelse af, at du er useriøs og uprofessionel. Og der er næsten ikke noget mere skadeligt for dit internetsalg, end hvis kunden oplever selv den mindste utryghed. Selvom internethandel udbredes mere og mere, er der stadig mange, der har forbehold, og hvis de er i tvivl, klikker de videre til en anden forretning end din. Priserne på webdesign er i dag langt lavere, end de fleste forventer. Den tid er forbi, hvor det kun var for de store, veletablerede firmaer at hyre en webdesigner, og resten måtte nøjes med ubehjælpelig selv-kodning med mildest talt elendige hjemmesider til følge. Sørg for at bruge et professionelt webbureau, der har erfaring med design, så er du også sikret brugen af et CMS-system, som du selv kan arbejde med, efter designeren er færdig, så du selv kan foretage rettelser og tilføjelser af for eksempel varegrupper, tilbud eller nyheder. Et professionelt bureau med kompetente designere vil være i stand til, gennem dialog med dig, at skabe et unikt design, der rummer dine visioner og dit budskab i det visuelle udtryk. Hvad der er rigtigt for konkurrenten, behøver ikke være det for dig, så sørg primært for, at siden viser, hvem I er, frem for at tænke over, om den nu ligner andre tilsvarende shops nok.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *